Boekhouden en administratie: wat is het verschil?

In dit artikel

Boekhouden en administratie: Wat is het verschil? Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar betekenen ze echt hetzelfde? Laten we de twee begrippen eens onder de loep nemen, voor een vergelijk. Lees snel verder voor een duidelijk begrip van deze boekhouding en administratie, de verschillen en de voordelen.

boekhouden en administratie verschil

[automatic_table_of_contents heading_title=”h2″][/automatic_table_of_contents]

Belangrijkste punten

  • Zowel boekhouding als administratie dragen bij aan een gezonde onderneming
  • In beide gevallen is het belangrijk structureel je gegevens bij te houden.
  • Met je boekhouding houdt je overzicht in je financiële situatie.
  • Een goede administratie draagt bij aan een efficiënte en gestroomlijnde onderneming met een goede werksfeer

Het grootste verschil

Het grootste verschil tussen administratie en boekhouding is dat je boekhouding kunt zien als het financiële onderdeel van de administratie welke een veel omvattender takenpakket omvat, zoals; projectmanagement, contracten met partners en afnemers en loonadministratie.

Wat is boekhouding?

Boekhouding is een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven en een cruciaal hulpmiddel voor het financiële succes van je onderneming.

Het is de taal van het bedrijfsleven en omvat het vastleggen, classificeren, interpreteren, samenvatten en communiceren van economische informatie. Hieraan kun je de gezondheid van je bedrijf aflezen. Dit kan je helpen hun prestaties beter te begrijpen en plannen te maken voor toekomstig succes. Hoewel boekhouding moeilijk kan lijken. Is het met een goede start en structurele aanpak plus de nodige basiskennis prima bij te houden. Een boekhoudprogramma kan je hier bijvoorbeeld bij helpen.

In een gezonde boekhouding kun je zaken vinden als de jaarrekening zoals winst- en verliesrekening, (openings)balans en kasstroomoverzichten. Aan de hand hiervan kun jij je voortgang in de loop van de tijd beter volgen en waar nodig bijsturen.

Dit klinkt al vrij complex. Maar, in de praktijk gaat het er bij je boekhouding voornamelijk om, dat je onderstaande bijhoudt:

Met een duidelijk beeld van hun financiën kun jij je bestedingspatroon volgen en tegelijkertijd op de hoogte blijven van verschuldigde belastingen of andere financiële verplichtingen.

Boekhouden helpt jou als ondernemer zowel de kortetermijnbehoeften als de langetermijndoelen te begrijpen waaraan moet worden voldaan om blijvend succes in hun branche te garanderen.

Wat is administratie?

Als je de administratie op orde hebt, heb je het over een iets breder pakket van administratieve rapportages en taken, dan bij je boekhouding.

De administratie omvat zaken als;

  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Financiële aantekeningen zoals in- en verkoopboek
  • Inkomende en uitgaande facturen
  • Bankafschriften
  • Contracten en overeenkomsten met klanten en andere partners
  • Contracten met werknemers
  • Correspondentie
  • Afspraken
  • Kilometerregistratie
  • Software en databestanden
  • Verzekeringspolissen
  • Urenregistratie
  • Salarisadministratie

Of het nu gaat om een klein bedrijf, een groot bedrijf of gewoon om uw persoonlijke zaken te regelen, een goede administratie zorgt ervoor dat alles soepel verloopt.

Zoals je ziet

Een goede administratie vormt de ruggengraat van elke succesvolle onderneming. Het helpt je organisatie op koers te blijven door ervoor te zorgen dat alle noodzakelijke taken tijdig worden voltooid, rekening houdend met alle beschikbare middelen.

Overeenkomsten van boekhouding en administratie

Boekhoudings en administratie zijn essentieel voor elk succesvol bedrijf. Het geeft je inzicht in je financiële stand van zaken of het helpt bij het stroomlijnen van de workflow, het bijhouden van voorraden, etc. Het helpt je als ondernemer om de bedrijfsprocessen soepel te laten verlopen.

In beide gevallen heb je een duidelijk, consistente aanpak nodig om, zowel de boekhouding als de administratie bij te houden. Er is hiervoor verschillende software beschikbaar om dit proces te vergemakkelijken.

Verschil tussen Boekhouding en Administratie

Boekhouden is het proces van het monitoren, vastleggen, analyseren, rapporteren en reguleren van financiële activiteiten binnen een organisatie. Het omvat het bijhouden van inkomsten, uitgaven, activa en passiva en het waarborgen van de nauwkeurigheid van alle financiële overzichten. In het kort; Het bijhouden van de geldstromen.

Administratie houdt zich met het algehele functioneren van je bedrijf. Waarvan de boekhouding slechts onderdeel is. Hierbij komen verschillende dingen aan bod, zoals; het beheren van personele middelen, het ontwikkelen van procedures voor werkzaamheden en projecten en het geven van richtlijnen, voor het omgaan met problemen tijdens de dagelijkse bezigheden.

Zoals je ziet zijn de verschillen tussen boekhouding en administratie vrij groot. Het één duikt meer in op de financiën, het ander is meer alomvattend en pakt naast de financiën het organisatorisch stuk op, wat effect heeft het functioneren.

Voordelen boekhouding

Boekhouding is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf, omdat het de methode is die wordt gebruikt om financiële transacties het hele jaar door bij te houden. Een accurate Boekhouding biedt je niet alleen een volledig overzicht van in je financiële activiteiten, maar het heeft nog tal van andere voordelen.

Om te beginnen stelt de boekhouding je in staat om verbeter- en groeigebieden te identificeren door nauwkeurige informatie te verstrekken over zowel inkomsten als uitgaven. Dit helpt je beter te begrijpen waar het geld naartoe gaat en hoeveel je uit verschillende bronnen verdient.

Bovendien maakt het bijhouden van een goede boekhouding het je gemakkelijk om financieel vooruit te plannen. Ze kun je informatie gebruiken om budgetten op te stellen, belastingen nauwkeurig te berekenen en strategieën te creëren voor toekomstige investeringen of uitbreidingen.

Verder bespaar je met een goed georganiseerde en geautomatiseerde boekhouding nog zeeën van tijd.

Voordelen Administratie

De voordelen van administratie voor je onderneming zijn te vinden in het algehele functioneren van je bedrijf.

Omdat je in je administratie al protocollen, voorraden, etc. bijhoudt, creëer je hieruit een georganiseerde omgeving voor je bedrijf, waarin jij en je collega’s weten wat, waar te vinden is. En hoe je organisatie werkt.

Zo wordt het een stuk makkelijker samen te werken. Ook troubleshooten gaat een stuk makkelijker, omdat er voor iedereen duidelijkheid is. Een goede administratie verhoogt de productiviteit.

Ten slotte helpt een goed administratief systeem je de kosten in de gaten te houden. En, daaruit volgend dus ook mogelijke bespaarpunten te ontdekken.

Conclusie: Wat is het verschil tussen boekhouding en administratie

Kortom, boekhouding en administratie zijn twee in elkaar overlopende maar unieke taken voor je onderneming.

Met de boekhouding houdt je zicht op je cijfers en financiële vooruitgang.

Met een goede administratie, hou je algeheel overzicht en werk je effectief en efficiënt. Het draagt bij aan een gezond en prettig werkklimaat.

Uiteraard verschilt de complexiteit van deze twee vakgebieden afhankelijk van het type onderneming.

Maar, 1 ding is zeker:

Het loont zich te tijd en energie te investeren om je accounting en administratie op orde te houden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven