InformerOnline review : Onze eerlijke ervaringen

In dit artikel

Als kleine ondernemer heb je ook te maken veel administratie. Bij wet moet je veel gegevens opslaan en kunnen tonen, als je ooit een controle van de Belastingdienst krijgt. Alles met de hand bij gaan houden, dat is geen optie. Daarom zijn er online boekhoudpakketten zoals InformerOnline. Maar wat is dit pakket? Wat maakt dit pakket uniek? Wat kost het? En waarom zou je het moeten gaan gebruiken?

In deze InformerOnline review gaan we heel veel over dit pakket laten zien. Wij hebben het uitgebreid bekeken, dus laten we snel beginnen.

Belangrijkste inzicht

InformerOnline is een boekhoudpakket dat door iedere ondernemer gebruikt kan worden. Voor een kleine zelfstandige die parttime een onderneming heeft, tot aan MKB’ers met meerdere personeelsleden. Al in- en uitgaven worden overzichtelijk verzameld en je hebt altijd een realtime beeld van je onderneming.

Koppelingen met banken, webshop, payment provider en De Belastingdienst is geen probleem. Het Robotic Accounting zorgt ervoor dat je veel dingen kunt automatiseren. Dan kun je je bezighouden met andere dingen. De mobiele app is goed geschikt om de boekhouding even in te zien. Echt actief boekhouden via de mobiel, dat werkt wat omslachtig

Alles bij elkaar een compleet pakket dat simpel en eenvoudig te gebruiken is door iedereen

Pros

  • Boekhouding bekijken waar en wanneer je maar wilt
  • Automatisering met Robotic Accounting
  • Geschikt voor ZZP’ers en MKB’ers
  • Uitgebreide keuzen uit verschillende pakketten
  • Koppelingen te leggen met banken, webshops en nog veel meer
  • Betaalbaar voor zowel kleine als middelgrote ondernemers
  • Cons

  • Facturen en offertes niet helemaal naar wens aan te passen
  • De app is wat beperkter
  • Scan & Herken functie niet altijd gratis
  • Alleen bij het duurste pakket een extra gebruiker mogelijk
  • Voor wie is InformerOnline geschikt?

    InformerOnline is geschikt voor heel veel ondernemers. Dat is ook de reden dat dit pakket door duizenden ondernemers gebruikt wordt. Het maakt niet uit in welke markt je zit. Dit boekhoudpakket kan in iedere markt gebruikt worden. 

    Informer voor ZZP

    Informer geeft ZZP’ers vooral het gemak van eenvoudig boekhouden. ZZP’ers is de groep ondernemers waarbij de boekhouding er nog wel eens bij in schiet. Het pakket van InformerOnline richt zich voornamelijk op deze zelfstandigen. Ze willen zo min mogelijk bezig zijn met de boekhouding, maar het moet wel goed gebeuren. Een Informer account aanmaken is als kleine zelfstandige zonder personeel dus een heel goed idee.

    Informer voor MKB

    Het midden- en kleinbedrijf is Nederland een hele grote groep ondernemers. Deze groep ondernemers wordt door vele gezien als de motor van onze economie. Ook als je onderneming binnen deze groep valt, dan kun je met dit online boekhoudprogramma ook uit de voeten. Iedere ondernemer uit dit segment kan met Informer Online boekhouden.

    Voor wie is Informer Online niet geschikt is

    Voor de echte grote ondernemers is dit pakket niet geschikt. Dit soort grote bedrijven hebben zo’n grote administratie, dat een pakket als Informer al snel tekort schiet. Dit soort bedrijven hebben vaak op maat gemaakte pakketten. Sluit perfect aan bij de onderneming, maar hier hangt ook altijd een fors prijskaartje aan.

    Wat is Informer.nl

    Informer is ontstaan door twee ondernemers en bestaat sinds 1993. Remco en Peter hebben een passie voor ondernemen en weten dat ondernemen lef en doorzettingsvermogen vergt. Ook weten zij als geen ander dat de boekhouding hier ook bij hoort en dat dit goed moet gebeuren. Als je namelijk zorgt voor een goede administratie, dan wordt alles makkelijker.

    Vanuit het oogpunt om boekhouden eenvoudig en bereikbaar voor iedere ondernemers te maken, is deze software bedacht. Snelheid, Robuustheid en Duurzaamheid zijn de kernwaarden van dit bedrijf. 

    InformerOnline review: Mijn ervaring met Informer boekhouden

    Een eerlijke ervaring over boekhoudprogramma’s kun je pas geven, als je het pakket ook werkelijk gebruikt hebben. Omdat dit pakket een gratis proefperiode biedt hebben wij het goed kunnen bekijken. Daarom vind je hieronder alle functies die je binnen dit pakket zult vinden.

    Als je een account aangemaakt hebt, dan kun je via de website inloggen. De huisstijl en layout van dit programma gebruiken we om alle functies te kunnen bespreken.

    informeronline review

    Dashboard

    Als je inlogt op je account, dan kom je standaard op het dashboard terecht. Op dit dashboard zie je in een oogopslag alle belangrijke, financiële statistieken. Binnen je onderneming is het belangrijk om al deze gegevens goed in de gaten houden. Op deze manier weet je of je onderneming financieel gezond is, of dat je bij moet sturen.

    Relaties

    Elke onderneming heeft relaties. Door een netwerk op te bouwen word je onderneming steeds bekender. Je leert nieuwe klanten kennen, maar je vindt ook steeds meer leveranciers als je deze nodig hebt. Contactgegevens hiervan die wil je graag goed bewaren, want een visitekaartje, die raken we heel snel kwijt.

    Onder het kopje relaties kun je alle contacten opslaan die je wilt. Wanneer je een nieuw contact aanmaakt, dan kun je waanzinnig veel informatie kwijt. Op die manier kun je een relatie zo volledig mogelijk opslaan en heb je altijd alle belangrijke gegevens bij de hand.

    Verkoop & Uitgaven

    Deze twee dingen zijn natuurlijk waar de boekhouding het meest uit bestaat. Uitgaven die je doet en producten of diensten die je verkoopt. Als we naar dit stukje gaan kijken, dan zien we deze twee kopjes terugkomen.

    Verkoop

    Dit is als ondernemer natuurlijk wat je het liefste zoveel mogelijk doet. Producten of diensten verkopen, waarmee jij geld kunt verdienen. Daarom zijn er onder het kopje verkoop een aantal belangrijke onderdelen terug te vinden.

    Facturen: Facturen maken dat doe je als ondernemer bijna dagelijks. Het maken van facturen gaat heel eenvoudig vanuit Informer. Voordat je facturen aan gaat maken, is het belangrijk dat je eerste de relaties aanmaakt. De factuur kun je koppelen aan een van je relaties en dingen als de naw-gegevens worden automatisch ingevuld. 

    Periodiek: Dit werkt exact hetzelfde als het aanmaken van ‘gewone’ facturen.  Periodieke facturen zijn ook facturen. Het zijn alleen dezelfde facturen die bijvoorbeeld elke maand terugkomen. Denk hierbij aan abonnementen. Periodieke facturen worden automatisch aangemaakt. Je geeft aan wat de frequentie van het abonnement is en de rest doet InformerOnline.

    Herinneringen: Dit spreekt natuurlijk een beetje voor zich. Als ondernemer krijg je ook te maken met facturen die vergeten worden, of soms zelf mensen die weigeren te betalen. Via het kopje herinnering kun je precies zien welke facturen dit zijn en in welke fase ze zitten. Je kunt er verschillende statussen aan hangen van ‘Vervallen’ tot ‘Online Incasso’. 

    Offertes: Het verschilt per markt of je er heel veel mee te maken krijgt, maar veel ondernemers moeten ook offertes maken. Klanten willen eerst weten wat het gaat kosten, voordat ze een keuze maken. Het aanmaken van offertes werkt hetzelfde als het aanmaken van facturen, alleen is het dan een offerte. Als de klant de offerte accepteert, dan kun je deze eenvoudig omzetten naar een factuur.

    Uitgaven

    Binnen je onderneming is het ook heel belangrijk om de uitgaven goed in de gaten te houden. Als je dit goed bijhoudt, dan heb je altijd een goed overzicht. Je kunt dan ook afwegen welke uitgaven echt noodzakelijk zijn. Op die manier houd je grip op zinnige en onzinnige uitgaven. Daarom vind je onderstaande, belangrijke onderdelen terug bij het gebruik van Informer Online. 

    Facturen: Je krijgt als ondernemer ook te maken met facturen die je moet betalen. Vanuit Informer heb je de mogelijkheid om inkoopfacturen ook te verwerken in de software. Als jij iets bij de groothandel gekocht hebt bijvoorbeeld, dan zet je de factuur met alle gegevens in de software. Je krijgt automatisch een melding als de factuur dreigt te verlopen en de winst- en verliesrekening wordt automatisch bijgewerkt.

    Bonnetjes: Bonnetjes kun je ook heel eenvoudig uploaden in deze software of via de mobiele app van InformerOnline. Als je bijvoorbeeld je bedrijfsbus volgetankt hebt, dan kun je de btw van de brandstof terugvragen. Wel zo handig om dan de bonnetjes te bewaren. Dan raak je ze niet kwijt en worden de gegevens automatisch verwerkt.

    informeronline review

    Financieel

    Niets is belangrijk, dan de financiële situatie van je onderneming blijven bijhouden. Een gezonde onderneming heeft namelijk altijd zijn financiën in beeld. Of het nu voor de wind gaat of het zit even tegen. Onder dit kopje vind je een drietal belangrijke subonderdelen.

    Bank/kas: Dit onderdeeltje kunnen we eigenlijk heel snel in zijn. Via hier kun je de koppeling met je zakelijke bankrekening maken. Als je de koppeling gelegd hebt, dan kun je via Informer realtime alle transacties van je zakelijke rekening zien. 

    Overzichten: Deze functie is echt van toegevoegde waarde. Onder dit kopje vind je namelijk een overzicht van alles dat in dit pakket zit. Je kun hier enorm veel overzichten maken. Bijvoorbeeld hoeveel omzet je per klant hebt. Hoeveel je bij een bepaalde leverancier ingekocht hebt en wat de voorlopige winst- en verliesrekening van je onderneming is. 

    Geavanceerd: Dit is een tabblad dat je niet veel zult gebruiken, als je InformerOnline boekhouden gaat gebruiken. Je vindt hier dingen als dagboeken omtrent inkopen en verkopen, maar je kunt hier ook de jaarafsluiting maken. Veel functies binnen dit tabblad heb je, maar 1 keer, of een paar keer paar jaar nodig.

    Extra Tools

    Handige tools zijn tegenwoordig overal onmisbaar. Het maakt ons leven makkelijker, waardoor we weer snel door kunnen met ondernemen. Daarom heeft Informer dit kopje aangemaakt binnen de software. Je kunt Informer ook gebruiken voor de handige tools. Hieronder een kort overzicht van welke tools je allemaal krijgt, als je gaat boekhouden met InformerOnline. Volgens Informer zijn deze tools namelijk onmisbaar voor iedere ondernemer:

    Urenregistratie: Als ondernemer is het belangrijk dat je, al je gewerkte uren makkelijk kunt registreren. Binnen de interface van InformerOnline kun je op twee manier de uren bijhouden. Je kunt de ‘standaard’ uren bijhouden om te weten hoeveel je besteedt. Ook kun je uren bijhouden op projectbasis. Als je met het ‘uurtje-factuurtje’ principe werkt, dan houd je de uren via hier bij.

    Ritten: Dit is handig als je als ondernemer veel onderweg bent. Je kunt namelijk heel eenvoudig je ritten bij houden. Je vult in hoeveel kilometer je gereden hebt en kunt zo heel eenvoudig de reiskosten doorgeven aan jouw opdrachtgever.

    Producten: Hier kun je standaard producten in opslaan. Ook wanneer je een webshop hebt is het verstandig om al je producten hier in op te slaan. Wanneer je iets van een bepaald product verkoopt en het staat opgeslagen in Informer, dan legt hij automatisch de koppeling. Als je natuurlijk gebruikt maakt van de webshopkoppeling. De administratie gaat dan vanzelf.

    Archief: Dit spreekt een beetje voor zich. In dit digitale archief kun je posten opslaan die je niet meer nodig hebt, maar nog wel wilt bewaren. Wil je dan ooit even iets terugzoeken, dan kun je eenvoudig in het archief kijken.

    Vraagposten: Dit zijn rekening die worden ingezet om een tijdelijke mutatie op te boeken, wanneer nog niet direct duidelijk is op welke grootboekrekening dit betrekking heeft. Als je zo’n geval krijgt, dan kun je deze hier allemaal opslaan en later naar de goede grootboekrekening zetten.

    Informer Ervaring in het kort

    Onze ervaring met Informer is erg goed. Je kunt onbeperkt factureren en het de eerste 30 dagen gratis proberen, is heel groot pluspunt. Wat voor ons wel een minpuntje is, dat is het feit dat je bij het ZZP Basis pakket, maar maximaal 30 banktransacties per maand kunt doen. Vooral als ZZP’er kan dit te weinig zijn en moet je hier goed mee omgaan.

    Het online keurmerk voor online boekhouden, dat is Informer zeker gegund. De functionaliteiten maken waar wat gezegd wordt door de ontwikkelaar van dit programma. 

    Robotic Accounting: Is het echt zo makkelijk?

    De bankrobot, of wel Robotic Accounting is een van de mogelijkheden van InformerOnline die je niet vaak tegen komt. Deze bankrobot zorgt ervoor dat er heel veel dingen geautomatiseerd kunnen worden. Bepaalde herhalende taken die je normaal gesproken vaak zelf moet doen, die worden overgenomen door de robot. Dit heeft er ook voor gezorgd dat Infomer.nl de Robotic Accounting Contest 2018 heeft gewonnen. Maar is het echt zo eenvoudig?

    Natuurlijk gaat er wel wat mensenwerk aan vooraf, maar wanneer je dit gedaan hebt en je weet hoe het werkt, dan kan deze robot veel taken uit handen nemen. Onder andere het inscannen van bonnetjes en fysieke facturen wordt overgenomen. Je hoeft alleen maar de bon of factuur te scannen en enkele gegevens in te voeren. De rest gaat daarna vanzelf.

    Standaard facturen kun je ook automatiseren. Hierdoor spaar je niet alleen veel tijd uit, maar je maakt ook veel minder fouten. Je vult eenmalig de gegevens in, controleert deze goed en de bankrobot doet de rest van het werk. Binnen InformerOnline is het tevens mogelijk om al je financiële gegevens realtime te zien. Dit is ook het werk van de Robotic Accounting. 

    Het werkt dus echt eenvoudig, als je eerst een paar stappen voltooit. 

    Informer review: Functionaliteiten en mogelijkheden

    Hiermee zijn we aan het einde gekomen van alle functionaliteiten en mogelijkheden die wij ontdekt hebben bij het testen van InformerOnline. Met de 30 dagen gratis gebruiken periode heb je tijd genoeg om alle functionaliteiten te ontdekken. Al met al zijn we zeer te spreken over alle mogelijkheden die je hebt binnen dit pakket. 

    Welke koppelingen kun je met Informer maken?

    Met Informer kun je niet alleen koppeling leggen met alle Nederlandse banken. Nee je hebt nog veel meer instanties waar je een koppeling mee kunt leggen. Daarom hieronder een overzicht van de soorten instanties waar je een koppeling mee kunt maken.

    • Alle Nederlandse banken
    • De Belastingdienst
    • Betaalproviders
    • DropBox
    • Factuurverwerkerking
    • Incassobureaus
    • Kassasystemen
    • Kennispartners
    • Overheidsinstanties
    • Rapportagesoftware
    • Rittenregistraties
    • Salarisadministratie
    • Urenregistratie
    • Webshops

    Welk Informer boekhoudpakket kiezen?

    Als je de tabel hieronder bekijkt, dan zal je zien dat InformerOnline meerdere pakketten aanbiedt. Afhankelijk van hoe groot je onderneming is en wat je persoonlijk wensen zijn, kun je kiezen uit vijf verschillende pakketten. Van een gratis pakket tot aan een pakket dat geschikt is voor de grotere MKB ondernemers.

    Het gratis pakket is goed geschikt voor mensen die een kleine administratie bij moeten houden. Dit hoeven nog niet eens echte ondernemers te zijn, maar vaak zijn dit stichtingen. Zij zijn bij wet ook verplicht om een administratie bij te houden, maar hebben geen duur pakket nodig. De gratis versie zal voor het grootste gedeelte van de ondernemers al snel tekort schieten. 

    De benamingen verklappen eigenlijk al voor wie de pakketten zijn. Bij zowel het ZPP als het MKB-pakket heb je de mogelijkheid uit een Basis en Plus pakket. Het Plus pakket is uitgebreider, maar wat het verschil precies is, dat lees je verderop in deze InformerOnline review.

    De Informer pakketten

    Starters ZZP Basis ZZP Plus MKB Basis MKB Plus
    Facturen en Uitgaven GRATIS* 15 / maand 23 / maand 34 / maand 45 / maand
    Inkoopfacturen en bonnen Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt
    Banktransacties Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt
    Btw-aangifte + iDEAL Onbeperkt Maximaal 30 Onbeperkt Onbeperkt Onbeperkt
    Scan&Herken**
    Rechtenbeheer gebruikers 5,-
    Administraties
    Gebruikers*** 1 1 1 2 3
    Extra gebruikers mogelijk 1+1 1+1 1+1 2+1 3+1
    Flexibel rekeningschema
    Upload naar IB mogelijk (AWA)
    Functies _______________ _______________ _______________ _______________ _______________
    Dashboard voor snel inzicht
    Financiële overzichten Automatisch geüpdatet Automatisch geüpdatet Automatisch geüpdatet Automatisch geüpdatet Automatisch geüpdatet
    Online facturen opmaken
    Online facturen sturen
    Offertes omzetten in facturen
    Betalingen aan factuur koppelen
    Debiteurenbeheer
    Periodieke facturen
    PEPPOL-registratie Gratis Gratis Gratis Gratis Gratis
    Btw-aangifte direct naar de Belastingdienst sturen
    ICP-aangifte direct naar de Belastingdienst sturen
    Suppletie-aangifte doen
    Informer App + Chatbot
    Chatten met WhatsApp
    Robotic Accounting
    Activaregistratie
    Automatische afschrijfschema’s
    Directe bankkoppeling 1 / maand per rekening 1 / maand per rekening 1 / maand per rekening 1 / maand per rekening 1 / maand per rekening
    Grootboekrekeningen
    Memoriaalboekingen
    Producten/diensten toevoegen
    Vreemde valuta
    Beginbalans instellen
    Boekhoudhulp vanuit de Belastingdienst
    Relatiebeheer dankzij koppeling met KVK
    Chatten met de helpdesk
    Duurzaamheid widget
    Importeren _______________ _______________ _______________ _______________ _______________
    Relaties
    Grootboekrekeningen
    Inkoopfacturen
    Verkoopfacturen
    Banktransacties
    Producten/Diensten
    Exporteren _______________ _______________ _______________ _______________ _______________
    Auditfiles
    Momentopname boekhouding
    Orders webwinkel
    Rapportages
    Extra opties _______________ _______________ _______________ _______________ _______________
    Betaalprovider koppelen
    Webshop koppelen
    Salarissoftware koppelen
    Kassasysteem koppelen
    Rapportagesoftware koppelen
    Dropbox koppelen
    Online incasso 19,95 / dossier 19,95 / dossier 19,95 / dossier 19,95 / dossier 19,95 / dossier
    Facturen accorderen 5 / maand 5 / maand 5 / maand 5 / maand 5 / maand
    Handelsmodule 15 / maand 15 / maand 15 / maand 15 / maand 15 / maand
    Dienstverleningsmodule 15 / maand 15 / maand 15 / maand 15 / maand 15 / maand
    Bankkoppeling Ponto**** 4 / maand 4 / maand 4 / maand 4 / maand 4 / maand
    Herkenrobot 0,35 / factuur 0,35 / factuur 0,35 / factuur 0,35 / factuur 0,35 / factuur
    Extra Scan&Herken (50+) 0,15 / scan 0,15 / scan 0,15 / scan 0,15 / scan 0,15 / scan
    Extra administratie Niet mogelijk Niet mogelijk Niet mogelijk Niet mogelijk 10 / maand per administratie
    Extra gebruikers Niet mogelijk Niet mogelijk Niet mogelijk Niet mogelijk 10 / maand per gebruiker

    ZZP Basis vs ZZP Plus

    Als we kijken naar deze twee pakketten, dan zien we natuurlijk als eerste het prijsverschil. Het Basis pakket dat kost € 15 per maand en het Plus pakket dat kost € 23 per maand. Toch een verschil van € 8, maar waar vinden we deze terug?

    Allereerst mag je bij het basis pakket, maar 30 banktransacties per maand versturen. Dit is er dus ongeveer 1 per dag. Als je hier onder blijft, dan heb je aan dit pakket genoeg. Er zijn veel ZZP’ers die meer banktransacties doen en die moeten dan al snel naar het Plus pakket. Ook is bij het Basis pakket de Scan & Herken functie niet gratis. Als je dus veel bonnetjes scant, dan wordt het voordeel als snel kleiner. 

    Bedenk deze factoren van tevoren goed, voordat je een keuze maakt. Als je het Basis pakket gekozen hebt, dan kun je natuurlijk altijd nog upgraden.

    MKB Basis vs MKB Plus

    Hier zien we uiteraard ook meteen het prijsverschil. Het Basis pakket heb je voor € 34 per maand en het Plus pakket heb je voor € 45 per maand. Hier is het verschil dus al € 11 per maand. 

    Het eerste verschil dat zien we bij het aantal administraties die je bij kunt houden. Bij het Basis pakket is dit 2 en bij het Plus pakket is dit 3. Vooral voor de wat grotere MKB’er kan het wenselijk zijn om 3 administraties bij te kunnen houden. Bedenk dit dus van tevoren goed. Tevens kun je als Plus pakket gebruiker nog meer administraties toevoegen. Voor elke toegevoegde administratie betaal je € 10 per maand extra.

    Met het Plus pakket heb je ook de mogelijkheid om extra gebruikers toe te voegen. Dit kost ook weer € 10 per maand per gebruiker. Dit is vooral handig, als jij je boekhouder of accountant ook toegang wilt geven tot de online boekhouding van je onderneming.

    Beginnen met InformerOnline: Probeer het gratis

    Dit hebben we al een klein beetje genoemd in dit bericht. Als je wilt beginnen met InformerOnline, dan kun je eerst gebruikmaken van de proefperiode van 30 dagen. Je kunt dan alle functies proberen en ontdekken of dit pakket bij jouw en je onderneming past. Upgrade je na dertig dagen niet na een betaald pakket? Dan word je gratis proefperiode automatische beëindigd en zit je nergens aan vast.

    Wat is er goed aan Informer Online? De voordelen

    We hebben InformerOnline goed bekeken en daarom lees je hieronder de voordelen van dit pakket. Kun je betrouwbaar boekhouden met dit pakket?

    • Veel dingen te automatiseren door Robotic Accounting;
    • Koppeling met heel veel financiële instanties mogelijk;
    • Boekhouding is altijd en overal beschikbaar met de mobiele app;
    • Scan & Herken functie voor bonnetjes en papieren facturen;
    • Samenwerking met De Belastingdienst mogelijk;
    • Keuze genoeg qua verschillende pakketten;
    • Btw-aangifte en iDeal koppeling mogelijk;
    • ICP-aangifte direct naar De Belastingdienst sturen.

    Wat kan er beter? Informer Online Nadelen

    Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering. In welke markt dan ook. Overal worden producten constant doorontwikkeld. Van mobiele telefoons tot auto’s tot online boekhoudpakketten. Ook InformerOnline heeft een paar nadelen, maar deze wegen niet op tegen de vele voordelen die je uit dit pakket kunt halen.

    • Het ZZP Basis pakket heeft geen onbeperkte banktransacties;
    • De Scan & Herken bot is niet altijd gratis;
    • Alleen het MKB Plus pakket kan extra gebruikers toevoegen.

    Met welke banken is een bankkoppeling mogelijk?

    Een bankkoppeling is onmisbaar, als je goed gebruik wilt maken van de software van InformerOnline. Met in principe alle banken kan een koppeling gelegd worden, maar voor de volledigheid hieronder een lijst. Mocht jouw bank er niet tussen staan, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van InformerOnline.

    • ING Bank
    • Rabobank
    • Bunq Bank
    • Knab
    • ABN-AMRO
    • SNS Bank
    • Triodos Bank
    • ASN Bank
    • RegioBank

    Niet altijd is een automatische bankkoppeling mogelijk. Dan is het ook mogelijk om bankmutaties te importeren. Iets meer werk, maar je hebt je administratie wel op orde. Van onderstaande banken kun je de bankmutaties importeren:

    • Van Lanschot
    • American Express
    • StaalBankiers
    • BBVA
    • Friesland Bank
    • KBC Bank
    • LeasePlan Bank

    Hoe is de Informer app?

    Als gebruiker van deze software kun je ook gebruik maken van de gratis app. Bij alle pakketten kun je deze app gratis gebruiken. De app is min of meer een beknopte versie van de software. Wel moet ik zeggen dat deze app wat beperkter is, dan bij sommige andere aanbieders van online boekhoudsoftware.

    Als je de app installeert, dan zal je zien dat je ‘maar’ 4 tabbladen hebt. Relaties, Verkoop, Inkoop en Offertes. Deze kun je op een beperkte manier gebruiken. De app is vooral goed geschikt voor het inzien van de administratie. Echt actief bezig zijn met de administratie, daar is deze app net wat te beperkt voor.

    informeronline review

    Informer Online Alternatief

    Er zijn natuurlijk veel meer online boekhoudpakketten. Om goed een beeld te krijgen, is het belangrijk om de verschillen te weten tussen verschillende aanbieder. Wij van BoekhoudSpot hebben meerdere aanbieders bekeken en daarom hieronder een overzicht, van de verschillende aanbieders vergeleken met InformerOnline.

    Informer Online vs E-Boekhouden

    Als we kijken naar E-Boekhouden, dan zien we als eerste dat deze aanbiedere minder verschillende pakketten aanbiedt. Daar waar Informer vijf verschillende pakketten heeft, heeft E-Boekhouden er slechts drie. E-Boekhouden is ook eigenlijk echt gericht op de ZZP’ers en niet zo zeer op het MKB.

    Qua prijs zijn ze, dus ook niet helemaal met elkaar te vergelijken. Wel kunnen we de ZZP pakketten van deze twee vergelijken. Hierin zien we dat de prijs bij E-Boekhouden wel een stukje lager is. Dit is ook te verklaren, want het pakket van InformerOnline is daarentegen ook wat completer.

    InformerOnline vs MoneyMonk

    MoneyMonk is pakket dat zich alleen richt op ZZP’ers. Het grote verschil is het aantal mogelijkheden dat MoneyMonk biedt. Bij MoneyMonk heb je namelijk, maar een pakket waar je uit kunt kiezen. Daar moet je het mee doen. De prijs wordt bepaald aan de hand van de omzet die je onderneming draait. Hoe meer omzet je gaat draaien, hoe duurder het pakket wordt.

    De prijs van MoneyMonk is dus echt aanzienlijk lager. Vooral als je onderneming nog niet zo heel veel omzet draait. MoneyMonk is echt alleen geschikt voor ZZP’ers. Als je een MKB’er bent met een wat grotere onderneming, dan schiet dit pakket als snel tekort.

    InformerOnline vs Jortt

    Als we deze twee naast elkaar leggen, dan zien we toch echt veel gelijkenissen. Ze richten zich allebei op zowel ZZP’ers als MKB’ers. Hier zijn de verschillende abonnementsvormen ook naar. Ook bij Jortt heb je pakketten speciaal voor ZZP’ers, maar ook voor MKB’ers. Qua prijs liggen ze behoorlijk dicht bij elkaar, al is Jortt heel iets duurder.

    Het grote verschil tussen deze twee wordt gemaakt door de boekhoudbot van Jortt. Deze is een stuk slimmer, dan die van Informer. Met het allerduurste pakket van Jortt kun je tot wel 99% van alle processen automatiseren. Mits je uiteraard de gegevens van tevoren allemaal 100% correct invoert.

    Andere Informer ervaringen: Wat zeggen de gebruikers?

    InformerOnline is door de jaren heen een bedrijf geworden met veel gebruikers. Het overgrote deel van alle leden is zeer tevreden, maar er zijn altijd dingetjes die beter kunnen. Waar gewerkt wordt, daar worden fouten gemaakt. Dit is natuurlijk geen probleem, dat gebeurt overal. Het is wel belangrijk dat een bedrijf als Informer daar goed mee omgaat.

    Slechte ervaringen met Informer Online

    Daarom hieronder wat ‘slechte’ ervaringen van personen. Sommige mensen dragen verbeterpunten aan die best goed zijn. De slechte ervaringen zullen er altijd blijven, maar ze wegen niet op tegen de goede ervaringen. We hebben de reacties in Google bekeken en citeren er hieronder enkele:

    Annemieke Goossens:

    Een handig pakket voor (startende/ kleine)ondernemer die zelf zijn administratie wil doen. Bank is leidend waardoor je zeker bent dat alle inkoopfacturen in de administratie komen. Support is via chat maar reageren snel. Rapportage overzichten zou naar mijn smaak nog wat beter mogen en dan vooral overzichtelijker en flexibel. Verder een prima totaalpakket inclusief aangiften.

    Michel Meeuwissen:

    Goed product met een veel mogelijkheden. Maar helaas lijkt er niet echt doorontwikkeling te zitten in het product:

    * De aangeboden API is te beperkt en wordt niet verder ontwikkeld. Tenminste er is al meer dan een jaar niks veranderd.
    * Bij uploaden van uitgaven via de web-ui kan je geen info toevoegen
    * Beheren van uren werkt niet lekker
    * Vaste korting per project of klant ontbreekt

    Ik denk dat als ze het product goed door ontwikkelen het een topproduct kan worden.

    Robert Zwart:

    Werkt lekker, goed overzichtelijk, relatief duur, zonder incasso, als factuur gedeeltelijk betaald is, kun je niet eenvoudig het restbedrag factureren.

    Conclusie: Biedt informer het beste voor jouw boekhouding?

    Biedt Informer de beste boekhouding voor jou? Als je als ZZP’er of als MKB’er op zoek bent naar een uitgebreid pakket dat niet te duur is, dan ben je bij Informer aan het goede adres. De software heeft, afhankelijk van welk pakket je kiest, heel veel verschillende functies. De Robotic Accounting automatiseert veel, waardoor jij tijd kunt besparen. De overzichtelijke huisstijl maakt het gebruiksvriendelijk.

    De klantenservice reageert relatief snel. Als er problemen zijn, dan worden deze altijd opgepakt en opgelost. Dat is de reden dat dit pakket vele tevreden klanten heeft. Tevens heb je de mogelijkheid om het pakket 30 dagen gratis te proberen. Je hebt dus helemaal niets te verliezen.

    Voor ons van BoekhoudSpot is InformerOnline absoluut een aanrader.

    Informer Online FAQ

    Hoe kan ik bij Informer Online inloggen?

    Door naar de website te gaan en in te loggen met de gegevens, waarmee je je account aangemaakt hebt.

    Hoe kan ik een grootboekrekening toevoegen?

    Door uitgaven in de goede categorie te zetten, zal Informer automatisch, per categorie een grootboek aanmaken.

    Hoe kom ik in contact komen met de support?

    Informer kun je bereiken via de mail, maar ook nog via de ouderwetse telefoon.

    Is er een Informer Online demo?

    Ja. Je kunt 30 dagen gratis alle functies proberen.

    Kan mijn boekhouder in mijn Informer Online account?

    Alleen bij het duurste pakket heb je deze mogelijkheid. Dan kun je een extra gebruiker toevoegen.

    Heb ik naast Informer nog een accountant nodig?

    Informer neemt veel werk uit je handen, maar het is altijd verstandig om je accountant of boekhouder even mee te laten kijken.

    Is Informer.nl veilig?

    Ja, Informer is 100% veilig.

    Is Informer Online opzeggen makkelijk?

    Je kunt je pakket maandelijks opzeggen. Door simpelweg een mail te sturen zal je abonnement opgezegd worden, zonder dat er ingewikkelde vragen gesteld worden.

    Bronvermelding

    • InformerOnline.nl
    • BoekhoudSpot.nl
    • Jortt.nl
    • E-Boekhouden.nl
    • MoneyMonk.nl

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Scroll naar boven
    Boekhoudprogramma aanbieding

    Wordt InformerOnline jouw favoriete boekhoudtool?

    • Super makkelijk in gebruik en overzichtelijk werken
    • Belasting aangifte in no-time gedaan.
    • Houdt al je projecten, uren en ritten makkelijk bij.
    • Gratis proefperiode

    Maar, Jij mag het zelf ervaren;

    Direct gratis proberen

    Direct Gratis proberen